دختر شیر و خورشید

آری آری زندگی زیباست/زندگی آتشگهی دیرینه پابرجاست/گر بیفروزیش رقص شعله اش در هر کران پیداست

دختر شیر و خورشید

آری آری زندگی زیباست/زندگی آتشگهی دیرینه پابرجاست/گر بیفروزیش رقص شعله اش در هر کران پیداست

*

 بنی آدم اعضای یک پیکرند...

 

سلام

خوبید؟

راستش من چند وقت پیش (28 بهمن) توی یه همایشی شرکت کردم به اسم “طفلان مسلم“.

این همایش ازطرف جمعیت دانشجویی- دانش آموزی “امام علی“ (با عنوان جهانی the first big brother) برگزار شده بود.

جمعیت امام علی گروهیه که اولاً اعضا و مسؤلینش همه دانشجو و دانش آموزن، دوماً وابسته به هیچ نهاد یا ارگان خاصی نیستن، که اطلاعات بیشتر درباره این جمعیت رو می تونید توی سایتشون ببینید.

اما همایش طفلام مسلم

این همایش دوشنبه بعدازظهر توی سالن ورزشی کانون اصلاح و تربیت (غرب تهران) برگزار شد که هدف اصلی اون طرح و در صورت امکان رفع مشکلات تعدادی از بچه های کانون بود که آمدن و درحضور مدعوین خودشون رو معرفی کردن و راجع به مشکلشون (یعنی جرم ارتکابی و محکومیتشون) توضیح دادن

چند نکته درمورد این بچه ها وجود داشت که من رو بشدت تحت تأثیر قرار داد

اول اینکه این بچه ها همه در رنج سنی 18-9 سال بودن

(یعنی جدی جدی بچه بودن)

دوم اینکه تقریباً همه (بجز یکی دو نفر) قبل از گرفتار شدن و آمدن به کانون مشغول کار بودن و خرج خانواده شون رو می دادن (یا سرپرست بودن یا کمک خرج)

یکی خیاط بود، یکی نجار بود.....

پدرهاشون هم همه یا معتاد بودن، یا مریض و از کار افتاده بودن، یا فوت کرده بودن، یا خانواده رو ترک کرده بودن و هیچ خبری ازشون نبود

نکته سوم اینکه این بچه ها اکثراً (باز بجز 2-1 مورد) بخاطر مبالغ ناچیزی کارشون گیر بود.

بطور مثال برای من واقعاً دردناک بود ببینم که یه بچه 15 ساله بخاطر تصادف با موتور محکوم به پرداخت 3 میلیون تومان بعنوان دیه شده بود و بخاطر فقط 3 میلیون تومان، 5-6 ماه اسیر کانون بوده و قدرت پرداخت این پول رو نداشت (این که میگم “ناچیز“ نه اینکه مثلاً 3 میلیون تومان چیزی نیست -که برای بعضیا واقعاً نیست- منظورم اینه که این پول اونقدر هنگفت نیست که یه نوجوان بخاطرش ماهها یا سالهای با ارزش زندگیش رو از دست بده) و این نشون از فقر و احتیاج مطلق این افراد داشت.

نکته چهارم اینکه این بچه ها (یعنی اینایی که توی همایش 2شنبه حاضر بودن) هیچکدوم مجرم و خلافکار نبودن. میشه گفت 90% بخاطر یک لحظه غفلت (تصادف یا درگیری) گرفتار شده بودن. فقط 2 موردشون بود که بخاطر شیطنتشون اونجا بودن.

شاید جالب باشه بدونید من اونجا پسر بچه 9-8 ساله ای رو دیدم که می گفت «من یه موبایل کِش رفتم، بعد پسِ صاحبش دادم. اما دادگاه 000/80 تومان جریمه ام کرد» و این بچه بخاطر فقط 000/80 تومان 2 ماه توی کانون مونده بود و نمی تونست این مبلغ رو بپردازه.

یا یه پسر 12 ساله اونجا بود که می گفت «مادر من مظنون به سرقته و توی زندان. باید 1میلیون تومان بده تا آزادش کنن که نداره، برای همینم اونجا مونده. منم دیدم کسی و جایی رو ندارم، یه روز زدم یه شیشه شکستم که بیارنم اینجا» (این یکی از مواردی بود که گفتم بخاطر شیطنت اونجا بود)

البته از حق نگذریم که مسؤلین کانون اصلاح و تربیت صمیمانه تمام تلاششون رو می کنن تا کانون برای این بچه ها مثل زندان نباشه. براشون انواع و اقسام وسایل و امکانات کار و ورزش رو فراهم کردن. انواع کلاسهای هنری و مهارتی و فنی و سالنهای ورزشی. بقول آقای مومنی (مسؤل روابط عمومی کانون) بچه های اونجا از 8 صبح تا 10 شب (که ساعت بیداریشونه) بیکار نیستن و هرکدوم یه کاری برای انجام دادن دارن. اما باز هم بقول آقای مومنی «کانون در بهترین شرایط، بدترین گزینه است»

بچه هایی که اونجا بودن بعضیشون از سن موندنشون توی کانون گذشت بود و بزودی (اگر نمی تونستن مبلغ محکومیتشون رو بپردازن) به زندان بزرگسالان منتقل می شدن و این برای یه نوجوان یعنی پایان یکباره کودکی.

متأسفم، و شرمنده روی تک تک اون بچه هام که کمک چندانی نتونستم بهشون بکنم برای رفع مشکلشون و اینکه می دیدم مشکلات و دغدغه های من چقدر دربرابر مشکلات اونها حقیر و کوچکه، اما فکر کردم کمترین کاری که میشه کرد اینه که به تمام کسانی که می شناسم اطلاع بدم تا شاید بتونن بطریقی به این بچه ها کمک کنن. متأسفانه پرونده خیلیاشون ازنظر حقوقی مشکلی نداشت و حکم صادره (برطبق قانون) کاملاً درست بود و از این جهت نمیشد کاری براشون انجام داد. اما میشه با کمکهای مالی مشکلشون رو حل کرد.

بهرحال، این پست رو گذاشتم تا اگر دوست داشتید و بنظرتون این بچه ها مستحق کمک شما (یا حتی کسی از آشنایانتون) بودن و تمایلی به کمک داشتید، نه بعنوان صدقه، بعنوان نوع دوستی و با حس نگرانی راجع به آینده این بچه ها، هرچقدر که در توانتون یا مورد نظرتون هست کمک کنید. این بچه ها جدی جدی حیفه که توی این سن و سال همچین شرایطی رو تجربه کنن.

اگر دوست داشتید می تونید ازطریق جمعیت امام علی یا مستقیماً ازطریق کانون اصلاح و تربیت به این بچه ها کمک کنید.

آدرس پستی کانون و آدرس اینترنتی جمعیت امام علی رو براتون می ذارم که بتونید خودتون پیگیری کنید.

مرسی که وقت گذاشتید و خوندید.

همیشه شاد و سربلند و پیروز باشید

آدرس اینترنتی جمعیت امام علی:

http://www.the1stbigbrother.com

http://www.jeana.blogfa.com

آدرس پستی کانون اصلاح و تربیت:

تهران- انتهای خیابان آیت الله کاشانی- میدان شهرزیبا- خیابان کانون.

اینجا هم یه سر بزنید بد نیست:

http://teflane-moslem.com

^v^v^v^v^v^v^v^v^v^v^v^ 

 

آرش جونم 

دردونه پگی 

قربون اون چشمات برم من 

قربون اون دل کوچیکت برم که اینقدر نازکه 

داداشی کوچولو 

اشکها و هق هقهای سر سال تحویلت توی بغلم هیچوقت از یادم نمیره 

قربونت برم که عزیزمی 

تو که می دونی 

عزیزترین کَسَمی 

همه دلخوشی منی 

عشق و زندگیمی 

قربونت برم که تازه امسال فهمیدم چقدر دوستم داری و بیشتر از هر وقت دیگه عاشقت شدم 

دلم برات یذره میشه عزیزم 

دلم برای تو بیشتر از هر کسی تنگ میشه 

قول بده بهم 

قول بده دیگه هیچوقت چشمات خیس و گریون نباشه 

من دوست دارم فقط خنده های تو رو ببینم 

من دوست دارم فقط صدای قهقهه خنده ات رو بشنوم 

قول بده بهم 

قول بده دیگه هیچوقت چشمات خیس از اشک غصه نباشه 

اگرم گریه کردی از شوق باشه 

قول بده هیچوقت نذاری غم و غصه و ناراحتی به دلت راه پیدا کنه 

قول بده همیشه و همه جا از زندگیت بهترین استفاده رو بکنی و لذت ببری 

قول بده هیجوقت بار هیچ غمی روی دلت سنگینی نکنه 

من طاقت ناراحتی تو رو ندارم 

قول بده بهم 

دوستت دارم عزیز دلم 

از ته دلم 

با همه وجودم 

   

دوستت دارم 

 

 

Goodluck

Pegi*